تحلیل رفتار رقابت و نحوه استفاده از آن در راستای موفقیت با استفاده از SEO

تکنیک های آنالیز رقبا در سئو که هیچکس به شما نخواهد گفت +معرفی ابزارهای رایگان و کاربردی

زمان برنامه ریزی تقویم محتواابتدا بررسی اینکه رقبای شما با توجه به تقویم‌ها، چه کاری را به‌خوبی انجام می‌دهند. همچنین می‌توانید از تجزیه و تحلیل رقبای سئو برای محاسبه میزان تلاش و برتری از رقبا در یک موضوع خاص استفاده کنید. وقتی اطلاعاتی در مورد کارهایی که رقبای شما انجام می‌دهند دارید، در موقعیت بهتری برای برنامه‌ریزی استراتژی‌های خود قرار می‌گیرید. بنابراین، تجزیه و تحلیل رقبا به عنوان یک منبع اطلاعاتی معتبر عمل می‌کند که می‌تواند به شما در بهبود استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال کمک کند. در نهایت، موفقیت در فروش نیازمند ترکیبی از استراتژی‌های مختلف و تلاش مداوم است. با شناخت بازار، بهبود تجربه مشتری، استفاده از بازاریابی دیجیتال و همکاری‌های تجاری، شما می‌توانید فروش بیشتری داشته باشید.

جت سئو با آنالیز سایت به صورت دقیق، مشکلات سئو را شناسایی می‌کند و راهکارهای کاربردی برای رفع آن‌ها ارائه می‌دهد. این راهکارها شامل بررسی فنی و محتوایی سایت، تحقیق کلمات کلیدی، ارائه ساختار محتوا، رهگیری رتبه کلمات کلیدی، مشاهده خطاهای فنی سایت و تجزیه و تحلیل رقبا می‌شود. با استفاده از جت سئو، می‌توانید سئو سایت خود را به صورت هوشمندانه انجام دهید و بالاتر از رقبا دیده شوید. با رشد جستجوهای محلی (Local Searches) و بهبود Google Maps & Google My Business، رقابت در سئو محلی (Local SEO) در سال ۲۰۲۵ شدیدتر از همیشه شده است. اکنون، کاربران قبل از مراجعه به یک فروشگاه یا رستوران، ابتدا آن را در گوگل جستجو می‌کنند و بررسی‌های کاربران (User Reviews) و امتیازدهی (Ratings) نقش کلیدی در انتخاب آن‌ها دارد.

در دنیای امروزی که طیف گسترده‌ای از مشتریان و یا مخاطبان از طریق پلتفرم‌های آنلاین همچون وب سایت با شما ارتباط برقرار می‌کنند؛ باید همواره به روز باشید و از ابزارهای آنالیز رقبا استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید در سریع‌ترین زمان به بهترین استراتژی‌های مدیریت آنلاین دست پیدا کنید و زمان و سرمایه خود را صرف پیاده سازی ایده‌های ناشناخته نکنید. بنابراین اگر می‌خواهید در عرصه رقابت با رقبای قدر خود حرفی برای گفتن داشته باشید، حتما فعالیت‌های آنلاین آنها را با استفاده از ابزارهای تحلیلی مختلف مورد بررسی قرار دهید. درست است که تحلیل رقبا می‌تواند کاری زمان‌بر، هزینه‌بر و تخصصی باشد؛ با این حال اگر سعی کنید تجزیه و تحلیل رقابتی سئو را با دقت انجام دهید، متوجه نتایج بسیار مثبت آن خواهید شد. تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند تا از شکست‌ها و پیروزی‌ها و همچنین نقاط ضعف و قوت شرکت‌های رقیب استفاده کرده و فعالیت‌های مارکتینگی موفق‌تری را ایجاد کنید.

Freshping وبسایت شما را بررسی کرده و خطاها را قبل از اینکه کاربران متوجه شوند، شناسایی می‌کند. صرف نظر از اینکه چه نوع وبسایتی دارید، Freshping می‌تواند به طور موثر سایت و برنامه‌های شما را نظارت کند. Screpy یک ابزار سئو و تحلیل وب با هوش مصنوعی است که برای ساده‌سازی فرآیند تجزیه و تحلیل وبسایت‌ها بر اساس معیارهای سئو و سرعت سایت طراحی شده است. این ابزار AI رابط کاربری آسان، دارد که نیاز شما به بررسی چند پلتفرم برای آنالیز سایت را از بین می‌برد؛ این ابزار برای مبتدیان و متخصصان سئو یک ابزار ایده‌آل است. هوش مصنوعی ابزاری ارزشمند در بهینه‌سازی دسترسی‌ Accessibility وبسایت است و به شما کمک می‌کند سایتی کاربرپسند برای همه افراد، از جمله افراد دارای معلولیت، ایجاد کنید.

تحلیل و ارزیابی منظم عملکرد فروش به شما کمک می‌کند نقاط ضعف و قوت کسب‌وکارتان را شناسایی کنید و برای بهبود آن‌ها اقدام کنید. با Keyword Catcher می‌توانید کلمات کلیدی را بر اساس موضوع، حجم جستجو، رقابت و سایر معیارها فیلتر کنید و گزارش‌ها را محدود کنید تا شامل کلمات کلیدی شوند که از قبل می‌دانید رتبه خوبی دارند. همچنین این ابزار تحلیل سایت با AI، نمای دقیقی از رتبه‌بندی کلمات کلیدی و روندها ارائه می‌دهد. در این بخش، مجموعه‌ای از بهترین ابزارهای کاربردی AI برای تحلیل سایت که برای مدیران سایت‌ها و متخصصین سئو مفید هستند را آورده‌ایم. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا وبسایت خود را به طور کامل از نظر سئو، عملکرد، دسترسی‌پذیری و امنیت بررسی و بهینه کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که 43 درصد از کاربران، مشاهده ویدئو را به مطالعه مقاله ترجیح می‌دهند و در 55 درصد از نتایج جستجو حداقل یک ویدیو توسط گوگل نمایش داده می‌شود.

همچنین با ارائه گزارش‌های تحلیلی و پیشنهادات کاربردی، به شما در ساخت بک لینک قوی کمک می‌کند. به عنوان مثال، ابزار AI Website Maker می‌تواند به طور خودکار متن جایگزین (Alt Text) را به تصاویر اضافه کند، که به کاربران کم‌بینا در درک محتوای تصاویر کمک می‌کند. هوش مصنوعی همچنین می‌تواند تصاویر و ویدیوها را تجزیه و تحلیل کرده و زیرنویس تولید کند و به کاربرانی که دارای اختلالات شنوایی یا بینایی هستند، امکان دسترسی به محتوا را بدهد. الگوریتم رنک‌برین که به عنوان هوش مصنوعی گوگل شناخته می‌شود یکی از 3 سیگنال اصلی گوگل برای سنجش میزان رضایت کاربران از نتایج و رتبه‌بندی سایت‌ها است. در کارگاه تکنیک‌های حرفه‌ای سئو ابتدا با مفهوم رنک‌برین و عملکرد آن در تحلیل رفتار کاربر آشنا شده و با استفاده از آن تکنیک‌هایی کاربردی و موثر برای حفظ و بهبود رتبه را می‌آموزیم.

فرقی نمی‌کند که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و یا چه مدت است که در زمینه شغلی خود مشغول به کار هستید، شما به عنوان صاحب یک کسب و کار همواره باید رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید. شناسایی و ارزیابی رقبا و پیدا کردن نقاط ضعف و قوت آنها به عنوان یکی از کارآمدترین استراتژی‌های مدیریتی شناخته می‌شوند. با تحلیل فعالیت رقبا به جای آزمون و خطا و بکارگیری روش‌های ناشناخته، می‌توانید از شیوه‌های امتحان شده‌ای که منجر به رشد و پیشرفت رقبا شده‌اند، ایده بگیرید و یا آنها را عینا در وب سایت خود اجرا کنید. برای بهبود استراتژی رقابتی، ابتدا باید داده‌های تحلیل‌شده از کاربران و رقبا به دقت جمع‌بندی و فرصت‌ها و تهدیدهای موجود شناسایی شوند. این داده‌ها می‌توانند شامل تغییرات در رفتار مشتریان، نقاط ضعف رقبا یا روندهای نوظهور در بازار باشند. با استفاده از این اطلاعات، پیشنهادهایی هدفمند ارائه دهید که استراتژی‌های فعلی را بهینه کنند.

گوگل از الگوریتم‌های SpamBrain برای تشخیص محتوای اسپم (Spam) و غیرارزشمند استفاده می‌کند، بنابراین مقالاتی که بدون ارزش‌افزوده تولید شوند، ممکن است به‌راحتی دچار افت رتبه شوند. برای موفقیت در سئو ۲۰۲۵، کسب‌وکارها باید از AI برای تحلیل داده‌ها و بهینه‌سازی محتوا استفاده کنند، اما همچنان نقش خلاقیت و ارزش انسانی در محتوا بسیار حیاتی خواهد بود. با ادغام هوش مصنوعی در استراتژی سئو خود، می‌توانید یک مزیت رقابتی به دست آورید. هوش مصنوعی به شما کمک می‌کند تا محتوای بهینه شده برای موتورهای جستجو ایجاد کنید، کلمات کلیدی مناسب را هدف قرار دهید و عملکرد وبسایت خود را بهبود بخشید. تحلیل تجربه کاربری (UX) و ارزیابی طراحی وب‌سایت رقیب به شما این امکان را می‌دهد که نحوه تعامل کاربران با سایت‌های رقیب را شبیه‌سازی کنید و نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی نمایید. بررسی طراحی رابط کاربری (UI)، نحوه دسترسی به اطلاعات، راحتی استفاده از سایت و تأثیر آن‌ها بر تعامل کاربران می‌تواند به شما کمک کند تا تجربه کاربری بهتری برای سایت خود فراهم کنید.

به استراتژی‌های مرتبط با شناسایی رقبای اصلی و تحقیق در خصوص محصولات، فرایندها و تلاش‌های بازاریابی و فروش آن‌ها تحلیل رقابتی می‌گویند. با تحلیل رقبا می‌توانید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی کرده و از بینش حاصله برای بهبود کسب‌وکار خودتان استفاده کنید. تجزیه و تحلیل رقبای سئو یا تجزیه و تحلیل رقابتی سئو‌، شامل تحقیق در مورد محتوا و سایر عناصر آن، مانند لینک‌های خارجی و کلمات کلیدی است که رقیب شما از آن‌ها استفاده کرده است. به بیان ساده‌، این یک مقایسه سئو بین دو وب‌سایت رقیب در یک صنعت یا کسب‌وکار مشابه است. تحلیل رقابتی، فراتر از بررسی رفتار رقبا، بخشی حیاتی از استراتژی طولانی‌مدت هر کسب‌وکار است.

دریافت لینک از سایت‌های معتبر یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین استراتژی‌های سئو سایت‌های بزرگ است. اگر بتوانید از یک سایت معتبر لینکی دریافت کنید، گوگل امتیاز بالایی به سئو سایت شما خواهد داد. در مقابل، اگر از یک سایت نامناسب که به اندازه کافی در سئو قدرتمند نیست، بلک لینک بگیرید، به ضرر سایت شما تمام خواهد شد. در این صورت نه تنها بودجه مالی و زمانی شما به هدر می‌رود؛ بلکه حتی رتبه سایت شما هم افت پیدا می‌کند. به همین راحتی و با صرف زمان کمتر می‌توانید یک گام خود را به رقیب نزدیک‌تر کنید. برای مثال، اگر در محتواهای منتشرشده موضوع مهمی از قلم افتاده است، شما حتما آن را در محتوای خود پوشش دهید.

بازاریابی پایه‌های برندسازی (Branding) را با تعریف هویت و استراتژی برند می‌سازد؛ در حالی که تبلیغات به‌عنوان ابزاری قدرتمند، پیام برند را به‌صورت گسترده و جذاب به مخاطبان منتقل می‌کند. از سوی دیگر، تبلیغات تنها یکی از اجزای بازاریابی محسوب می‌شود و به‌طور ویژه، روی معرفی محصول یا خدمات به مخاطبان هدف تمرکز دارد. در جدول زیر، خلاصه اطلاعات مربوط به تمام الگوریتم های گوگل ارائه شده‌است تا بتوانید با دید عمیق‌تری از آن‌ها در بهینه‌ کردن موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) سایت خود استفاده کنید. Freshping در هر دقیقه‌ حداکثر 50 بار سایت شما را بررسی می‌کند و بر URLهای HTTPS یا HTTP، ICMP Ping، web sockets، DNS، UDP و TCP را از 10 مکان مختلف در سراسر جهان نظارت می‌کند. اگر وبسایت شما به هر دلیلی از کار بیفتد، Freshping فوراً به شما پیامک یا ایمیل می‌زند.

شما بدونه صرف کردن ساعت ها برای تجزیه و تحلیل صفحات، از قبل برای شما توسط Semrush's Authority Score انجام شده است. در همین راستا، نهایت تلاش را برای جلب اعتماد و اطمینان شما عزیزان می کنیم‏ تا در راه درست حرکت کنید. اینستاگرام هر چند یک بستر حرفه‌ای برای فروش نیست اما یکی از پر بازدید ترین و محبوب ترین اپ‌های اجتماعی در بین کاربران است. روزهای آخر سال که همه مردم به فکر خرید هستند، یک فرصت طلایی برای کسب‌وکارهاست. برای ترکیب مؤثر بازاریابی و تبلیغات، لازم است این دو مفهوم را به گونه‌ای هماهنگ کنید که یکدیگر را تقویت کنند.

الگوریتم Product Review از جمله الگوریتم‌ های گوگل است که اثر آن به‌خصوص روی وب سایت‌های فروشگاهی، بسیار محسوس‌تر از وب سایت‌های دیگر است. این موضوع باعث می‌شد که کاربران نتوانند اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری در مورد خرید محصول را به دست آورند. الگوریتم موبایل گدون یکی از الگوریتم های گوگل است که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد و تمرکز ویژه‌ای روی بهبود تجربه‌ی افرادی که از موبایل برای دسترسی به وب سایت‌ها استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی می‌تواند حجم زیادی از داده‌های مشتریان را به سرعت تجزیه و تحلیل کند و به شما در ساخت وبسایت‌های کارآمدتر کمک کند. با شخصی‌سازی تجربه کاربری و ارائه محتوای مرتبط، می‌توانید مخاطبان خود را جذب و نگهداری کنید.

با بررسی نوع و کیفیت محتوای منتشر شده در وب‌سایت‌های رقیب، می‌توانید نحوه جذب مخاطب، موضوعات محبوب و کیفیت اطلاعات ارائه شده را تحلیل کنید. ارزیابی استراتژی‌های محتوایی، شامل وبلاگ‌ها، ویدئوها و صفحات محصول، به شما کمک می‌کند که نقاط قوت و ضعف رقبا را شناسایی کرده و استراتژی‌های مشابه یا بهبود یافته برای جذب و تعامل با کاربران خود طراحی کنید. این تحلیل‌ها برای بهینه‌سازی تجربه کاربری و استراتژی‌های بازاریابی بسیار مؤثر است. هوش مصنوعی به کمک مدیران و طراحان سایت آمده و کمک می‌کند تا بفهمید کاربران به دنبال چه هستند، از چه چیزهایی خوششان می‌آید و یا سایت شما چه اندازه خوب عمل می‌کند. در این مقاله ابتدا درباره نقش هوش مصنوعی در بهبود سایت صحبت کرده و سپس مجموعه‌ای از بهترین ابزارها برای تحلیل سایت را معرفی می‌کنیم.

یعنی شما می‌توانید تمامی مشکلات وب سایت خود را از اشکالات فنی و زیر ساختی تا ایرادات جزئی آن را در قالب یک گزارش کامل از این ابزار تحویل بگیرید و در صدد رفع آنها برآیید. این ابزار با چک کردن تمامی بخش‌های وب سایت شما از 0 تا 100 به آن نمره می‌دهد و نقاط ضعف آن را به صورت شفاف و دقیق نشان خواهد داد. قبل از این‌که رقبای خود را به طور دقیق ارزیابی کنید و تجزیه و تحلیل رقبا را انجام دهید، باید نقطه‌ی شروعی را برای کسب‌وکارتان تعیین کنید. انجام این کار کمک می‌کند تا زمان انجام تجزیه‌وتحلیل ماتریس SWOT را به‌درستی تشخیص دهید. بررسی وب‌سایت، سریع‌ترین راه برای ارزیابی اقدامات بازاریابی برای تجزیه و تحلیل رقباست.

نقشه‌های حرارتی (Heatmaps) ابزاری قدرتمند برای تحلیل تعامل کاربران با صفحات وب هستند. این نقشه‌ها نقاطی را که کاربران بیشترین تعامل را با آنها دارند (کلیک، اسکرول یا حرکت موس) با رنگ‌های مختلف نشان می‌دهند. با استفاده از Heatmap، می‌توان متوجه شد که کدام بخش‌های صفحات وب‌سایت بیشتر مورد توجه کاربران قرار می‌گیرد و کدام بخش‌ها نادیده گرفته می‌شوند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند که طراحی صفحات وب‌سایت خود را بهینه کرده و بخش‌های کم‌توجه را اصلاح کنید تا تجربه کاربری بهتری ارائه دهید. در هر کسب و کاری، کلمات کلیدی وجود دارد که سایت‌های کمی در آن فعالیت می‌کنند. رقبای شما سایتشان را با کلمات کلیدی رایج و قدیمی بهینه‌سازی کرده‌اند، پس این فرصت در اختیار شما است که از کیورد گپ استفاده کنید و در کلمات‌کلیدی جدید با آنها رقابت کنید.

این کار‌ می‌تواند یک کلمه کلیدی کم رقابت یا یک مقاله ساده و مفید باشد که بسیار جستجو شده است و رقبای شما هنوز برای آن‌ها کاری انجام نداده‌اند. وقتی در مورد آنالیز سایت رقبا صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط مشخصات فنی سایت نیست؛ بلکه باید به محتوای سایت هم توجه داشته باشید. ممکن است از بررسی یک مقاله در سایت رقیب، به این نتیجه برسید که می‌توانید به جزئیات بیشتری بپردازید که مخاطبان به دنبال آن هستند. با وجود الگوریتم‌هایی مانند کبوتر و ونیز، همچنان یک مشکل حل نشده برای کسب و کارهای محلی وجود داشت. علاوه بر این، به لطف این الگوریتم، نتایج نشان داده‌شده به کاربر، خیلی هدفمندتر از قبل بود.

همچنین برای تجزیه و تحلیل اینکه رقبا به چه سایت هایی پیوند می دهند، چه مقدار محتوای دارند، الگوهای پیوندی، سرفصل های استفاده شده در سایت، و بسیاری دیگر از نقاط داده به چه صورت است، کاربرد دارد. می‌توان به جرئت گفت Ahrefs یک انتخاب مطمئن برای تجزیه و تحلیل نتایج جستجو رقیب ها است. شما با جستجوی هر عبارتی، سایت های نمایش داده شده در نتایج گوگل را همراه با یکسری تجزیه و تحلیل از آن لینک ها مشاهده خواهید کرد. ابزار آنالیز سئو سلکتک برای بهینه سازی سئو داخلی ایجاد شده است، اما ممکن است داده های بدست آماده از آن را برای تجزیه و تحلیل سئو رقبا استفاده کنید. SimilarWeb ابزاری بسیار کاربردی برای تحلیل ترافیک سایت های رقبا و شناخت کانال های بازاریابی آن هاست.

هنگام مقایسه‌ی برند خود با رقبا، فقط باید روی رقیب‌های مستقیم خود تمرکز کنید. این چیزی است که بسیاری از برندها هنگام تجزیه و تحلیل رقبایشان درمورد آن اشتباه می‌کنند. در مسیر سئو وبسایت از ترفندها و ابزارهای افزایش ترافیک نیز می‌توانید استفاده کنید. یکی از بهترین ترفندها استفاده از سرویس افزایش ورودی گوگل است که به شما کمک می‌کند ورودی های سایت از سمت موتور جستجو را افزایش دهید و اعتبار بیشتری نزد گوگل کسب کنید. یکی از قدرتمندترین ابزارهای تحلیل رقبا در بازار SEMrush است که امکانات جامعی را برای تحلیل کلمات کلیدی رتبه بندی سایت و تحلیل لینک ها ارائه می دهد.

همچنین، SimilarWeb ابزار مفیدی است که برای بررسی ترافیک وب‌سایت‌ها، منابع ارجاعی و تحلیل رفتار کلی کاربران به کار می‌رود. در چنین شرایطی لازم است استراتژی تبلیغاتی رقبا را بررسی کنید تا بدانید از چه رسانه‌هایی برای انتشار محتوای تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. با این کار از نقاط ضعف رقبا هم مطلع خواهید شد و می‌توانید از مجموع این اطلاعات، برای تبیین استراتژی تبلیغاتی خود استفاده کنید. بررسی واکنش مخاطبان به تبلیغات رقبا اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهد. این هفت ابزار کلیدی به عنوان بهترین ابزارهای تحلیل رقبا شناخته می‌شوند که اکثر وب مسترها از آنها در جهت بررسی و آنالیز عملکرد رقبای خود استفاده می‌کنند.

تهدیدات امنیتی رایج وب‌سایت شامل حملاتی مانند SQL Injection، Cross-Site Scr ... به‌طور کلی، بودجۀ بازاریابی معمولاً گسترده‌تر است و تبلیغات، هزینه‌های کوتاه‌مدت اما در برخی موارد، بیشتری دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم برای آمادگی کامل یادگیری، ابتدا دوره آموزش گوگل سرچ کنسول را تهیه کنید. بن‌بست محتوا زمانی‌ست که؛ پیدا کردن ایده‌های جدید و جذاب از نگارش و تولید محتوا سخت‌تر است. برای سفارش طراحی سایت حرفه ای از طریق راه های ارتباطی درج شده در سایت با ما در ارتباط باشید.

برای مقایسه داده‌ها و تحلیل رقیبان، اول‌ازهمه باید مشخص کنید با چه کسانی رقابت می‌کنید. فرید تشیعی، متخصص سئوی تکنولایف، در وبینار رایگان تریبون قرار است تجربیات خود در استفاده از داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های سئویی را بیان کند و با مطالعه موردی چند پروژه این مفهوم را توضیح دهد. برای افزایش ترافیک سایتتان زحمت زیادی کشیده‌اید و هزینه کرده‌اید، اما هنوز فروش بالایی ندارید؟ معلوم نیست مشکل از کجاست؟ اصلا چگونه ممکن... تبلیغات معمولاً کوتاه‌مدت‌تر از بازاریابی است و بر افزایش فروش و آگاهی از برند در یک بازۀ زمانی مشخص، متمرکز می‌شود. شبکه‌های اجتماعی دیجیاتو سریع‌ترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است. همایش بزرگ استراتژی راهبری سئو با حضور بیش از ۲۰۰ متخصص برجسته در حوزه سئو و دیجیتال مارکتینگ برگزار شد.

بنابراین سایت‌هایی که در رتبه‌های برتر هستند، احتمالا بک لینک‌های خوبی دارند. شبکه‌های اجتماعی یکی از ارزشمندترین منابع برای تحلیل فعالیت رقبا و شناسایی فرصت‌های بهبود در استراتژی کسب‌وکارتان هستند. با بررسی دقیق فعالیت رقبا، می‌توانید رفتار مخاطبان، نوع محتوا و روندهای موفق را شناسایی کنید. البته‌، تجزیه و تحلیل کامل رقبا، فرآیندی است که به زمان و منابع نیاز دارد‌، اما نتایجی که از آن آن به دست می‌آورید، ارزش چنین هزینه‌هایی را دارد. اگر ترجیح‌ می‌دهید این کار را برون‎سپاری کنید‌، می‌توانید یک آژانس بازاریابی دیجیتال که در زمینه خدمات خاص سئو مانند تجزیه و تحلیل رقبای سئو‌، سئوی لوکال یا محلی و… توانمند است، کمک بگیرید. اکنون که فهمیده‎‌ایم تحلیل رقبای سئو چیست، وقت آن رسیده که در چند مرحله اساسی نحوه انجام تجزیه و تحلیل رقابتی را مورد بررسی قرار دهیم.

با تحلیل رقبا می توان به اطلاعاتی همچون کلمات کلیدی موثر نوع و کیفیت محتوا منابع لینک دهی و استراتژی های سوشال مدیا دست یافت. این اطلاعات نه تنها به بهبود استراتژی سئوی شما کمک می کند بلکه به افزایش ترافیک و ارتقای رتبه سایت نیز می انجامد. برای شناسایی رقبا می‌توانید از ابزارهایی مانند SEMrush، Ahrefs و Moz استفاده کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند تا لیستی از رقبای خود را تهیه کرده و فعالیت‌های آن‌ها را بررسی کنید. اما بهترین ابزار، خود موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو هستند که وبسایت‌های فعال در حوزه کاریتان را به شما معرفی می‌کنند. وب‌سایت شما ممکن است در حال حاضر روی کلمه کلیدی خاصی رتبه یک را کسب کرده باشد، اما این وضعیت همیشگی و پایدار نیست.

همین آمار ساده اثبات می‌کند که الگوریتم‌های جدید گوگل توجه ویژه‌ای به استفاده از ویدیو در تعیین کیفیت محتوای صفحه دارند. در این بخش ابتدا تاثیر حضور ویدیو بر کیفیت محتوا و تعامل کاربر با صفحه را بررسی می‌کنیم. از همان معیارهایی که برای آنالیز رقبای خود استفاده می‌کنید، به اهداف کسب‌وکار، فروش و بازاریابی خود نگاهی عینی بیندازید. این اطلاعات را دقیقا مانند داده‌های مربوط به کسب‌وکارهای رقیب ثبت کنید و از آن‌ها به عنوان نقطه‌ی شروع تحلیل رقبا در کسب و کار  خود در سطوح مختلف استفاده کنید. این اطلاعات مفید که از تجزیه و تحلیل رقبا به‌دست آمده، به کسب‌وکارتان ایده می‌دهند تا بدانید که چقدر روند فروش رقابتی است و برای رقابت در مرحله‌ی خرید نهایی به چه اطلاعاتی نیاز دارید تا بتوانید محصول فروشی خود را آماده کنید. درمورد شرکت‌های سهامی عام، گزارش‌های سالانه‌ی فروش آنان را می‌توانید به صورت آنلاین پیدا کنید، اما برای یافتن این اطلاعات درباره‌ی کسب‌وکارهای خصوصی باید بیش‌تر تلاش کنید.

در این بخش از کارگاه آموزش تکنیک‌های حرفه‌ای سئو به بررسی مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار بر نرخ کلیک کاربران پرداخته و تکنیک‌هایی کاملا کاربردی برای افزایش آن را می‌آموزیم. با شناخت این مفاهیم و تاثیر آن‌ها بر سئو؛ تکنیک‌هایی کاربردی و اثرگذار بر بهبود جایگاه و رسیدن به رتبه 1 گوگل را یاد می‌گیریم. البته نمی‌توان گفت که کسب‌وکارها باید به طور کامل رقبای غیرمستقیم خود را رها کنند. در واقع، هر کسب‌وکاری باید برندهای رقیب غیرمستقیم خود را همواره تحت‌نظر داشته‌باشد، زیرا این برندها می‌توانند در هر زمانی موقعیت کاری خود را تغییر دهند و به رقیب مستقیم کسب‌وکار مذکور تبدیل شوند. به طور کلی این پلتفرم برای تولید محتوا و بررسی موضوعی رقبا بسیار کاربردی است. بنابراین، این ویژگی در ابزار تجزیه و تحلیل Inlinks SERP که برروی 10 نتیجه ابتدایی گوگل تمرکز دارد، قابل توجه است.

چنانچه سایت‌های هدف را به درستی شناسایی نکنید، یک لینک‌سازی به جز هدر رفتن هزینه حاصلی برای شما ندارد. اما با تحلیل بک لینک رقبا، می‌توانید منابع آنها را شناسایی کنید و از آنها برای دریافت بک لینک برای سایت خود استفاده کنید. با بررسی لینک‌های ورودی سایت‌های رقیب، درمی یابید که بک لینک‌ها را از چه سایت‌هایی و بر روی چه کلیدواژه‌هایی باید دریافت کنید تا رتبه کلمه کلیدی در گوگل ارتقا پیدا کند. قطعاً شما بزرگ‌ترین برندهای حوزه فعالیت خودتان را می‌شناسید، اما رقبای شما فقط آنها نیستند. تعداد سایت‌هایی که برای حضور در صفحه اول گوگل باید با آنها رقابت کنید، بسیار بیشتر از چیزی است که تصور می‌کنید.

در این فصل می‌آموزیم که هنگام انتشار ویدیو در سایت خودمان یا بارگذاری در آپارات چه نکاتی را باید رعایت کنیم تا بهترین نتیجه را از منظر سئو دریافت کنیم. اما به نظر من، آنچه واقعاً مهم است 10 نتیجه جستجوی برتر است زیرا هر سایتی در 100 یا حتی 10 نتیجه ابتدایی گوگل رقیب نیست. این ابزار یافتن پیوندها را با جستجوی معمولی، مانند افزودن TLD آسان می‌کند، اما می‌توانید پیوندهایی را که چندین سایت مشترک دارند، پیدا کنید. این نرم افزار بررسی سئو نسخه پولی دارد که با استفاده از آن به داده ها و ابزارهای بیشتری دسترسی خواهید داشت. این ابزار به شما امکان می دهد دو دامنه رقیب را وارد کنید و سپس دامنه خود را حذف کنید. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این است که چگونه SpyFu تشخیص می دهد که قوی ترین صفحات وب برای دریافت لینک هستند.

پیش از شروع به کار مفاهیم اصلی بازنویسی محتوا را با هم مرور کرده و با استفاده از آن‌ها یک الگوریتم تصمیم‌گیری طراحی می‌کنیم. این الگوریتم به ما کمک می‌کند تا زمان ارزشمند خود را در راستای اهداف استراتژیک پروژه صرف کرده و گزارشی دقیق از فعالیت‌های خود داشته باشیم. در دنیای پویای بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO)، متخصصان و استراتژیست‌ها همواره به دنبال راه‌هایی برای ساده‌سازی و درک بهتر عوامل موثر در موفقیت یک وب‌سایت هستند. یکی از این رویکردها، استفاده از مدل‌های هرمی است که به شکل بصری، اولویت‌ها و مراحل مختلف سئو را نشان می‌دهند. همچنین ممکن است احساس کنید که در صنعت فعالیتتان فرصتی برای ارائه‌ی کالاهایی با قیمت کم‌تر وجود دارد. اگر احساس می‌کنید که محصول یا سرویس شما ویژگی‌های برتری نسبت به رقبا را ارائه می‌دهد، می‌توانید قیمت بالاتری را نسبت به استانداردهای رایج در صنعت موردنظر برای آن‌ها در نظر بگیرید.

همایش استراتژی راهبری سئو نه‌ تنها به انتقال دانش و تجربیات متخصصان برجسته پرداخت، بلکه با معرفی ابزارها و منابع کاربردی، گامی موثر در توسعه توانمندی‌های فعالان این حوزه برداشت. این رویداد نشان داد که مسیر پیشرفت در سئو نیازمند یادگیری مداوم و به‌کارگیری ابزارهای نوین است. بعد از شناخت این تکنیک‌ها متوجه می‌شویم که در بسیاری موارد مرز شفافی میان آن‌ها نبوده و استراتژی ما در یک سایت می‌تواند ترکیبی از همه این مفاهیم باشد. برای درک بهتر این موضوع دو مثال (سند استراتژی متفاوت) را با هم بررسی کرده و پتانسیل‌های موجود برای استفاده از این تکنیک‌ها را پیدا می‌کنیم. در نهایت برای ورود به فاز اجرایی مسیری و استاندارد و هدف‌مند را دنبال خواهیم کرد. افزایش CTR در قدم اول موجب می‌شود در همان جایگاهی که هستیم بازدیدکننده بیشتری کسب کنیم و نتیجه آن در درازمدت کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو خواهد بود.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری